Stemmen
Hoe stem je je gitaar?
Een ontstemde gitaar laat alles wat je oefent vals klinken — zelfs de juiste grepen klinken dan fout. Begin elke speelsessie met een snelle stemcheck; het kost dertig seconden en het scheelt een hoop frustratie.
Online tuner
Stemming
—
Speel een snaar — referentietoon
Pluk één snaar tegelijk. Mic-stream blijft in je browser.
Chromatisch — pluk één snaar tegelijk. Kies je stemming (Standaard, Drop D en meer) of stem op gehoor met de referentietonen per snaar. Mic-stream blijft in je browser, gaat nergens heen.
Video — stemmen in de praktijk
Standaard stemming
De meeste liedjes op Gitaartabs Play gaan uit van standaard stemming: van laag naar hoog E A D G B E. Een ezelsbruggetje: Eddie Ate Dynamite, Good Bye Eddie.
- 6ELage E
- 5AA
- 4DD
- 3GG
- 2BB
- 1EHoge E
Veelgestelde vragen
Wat is de snelste manier om te stemmen?
De online tuner boven aan deze pagina — die werkt via je microfoon, blijft in je browser en kost niks. Liever stemmen op je telefoon? Onze eigen app ProTabs — Guitar Tab heeft een ingebouwde tuner, zodat je stemmen en spelen in één app houdt — gratis in de App Store en Google Play. Een clip-on tuner op de kop van je gitaar (een tientje, werkt op trilling dus geluid in de kamer maakt niet uit) is ook prima. Speel één snaar tegelijk, draai langzaam aan de stemschroef tot het naaldje in het midden staat.Hoe vaak moet ik stemmen?
Elke speelsessie even checken — vooral nieuwe snaren rekken nog en zakken snel. Ook temperatuur en luchtvochtigheid verstemmen een gitaar; van een koude auto naar een warme kamer kan al een verschil maken. Tijdens lang oefenen kun je halverwege nog eens checken.Stemmen op het oor — hoe doe ik dat?
De 5e-fret methode als je geen tuner hebt: stem eerst je lage E op een referentietoon (een piano, een YouTube-toon, of een andere ingestemde gitaar). Druk dan:- 5e fret op snaar 6 (E) → klinkt als A → stem snaar 5
- 5e fret op snaar 5 (A) → klinkt als D → stem snaar 4
- 5e fret op snaar 4 (D) → klinkt als G → stem snaar 3
- 4e fret op snaar 3 (G) → klinkt als B → stem snaar 2 (let op: 4e, niet 5e)
- 5e fret op snaar 2 (B) → klinkt als hoge E → stem snaar 1
Mijn snaren raken steeds ontstemd — wat doe ik fout?
Bijna altijd één van deze drie:- Nieuwe snaren rekken nog. Eerste paar dagen zakken ze sneller. Trek elke snaar voorzichtig een paar keer omhoog en stem opnieuw — herhaal tot ze blijven staan.
- Slordig opgewikkeld op de stemschroef. Eén of twee nette wikkelingen onder elkaar houdt vast; een rommelige kluwen schuift langzaam los.
- Temperatuurschommelingen. Hout zet uit en krimpt. Bewaar je gitaar niet naast een kachel of in een koude bijkeuken.
Wat is 'Drop D'?
Drop D is dezelfde stemming als standaard, alleen de lage E zak je een hele toon naar D. Resultaat: D A D G B E. Veel rocknummers gebruiken 'm omdat je dan een power-chord op D kunt spelen met één vinger over drie snaren. Kies Drop D in de online tuner bovenaan om er direct op te stemmen. Op de song-pagina zie je het bovenaan staan als een liedje een afwijkende stemming nodig heeft.Moet ik stemmen voor of na het opzetten van een capo?
Eerst stemmen zonder capo, dan capo erop. Een capo kan kleine onzuiverheden veroorzaken doordat hij de snaren extra aandrukt; als je daarna nog hoort dat het vals klinkt, mag je bijstemmen met de capo erop. Na de capo eraf altijd opnieuw checken.
Goed gestemd — nu spelen.
Pak een liedje of een les en hoor het verschil meteen.